13.09.2012 13:58 - Новият колайдер

Последна промяна: 13.09.2012 14:02

CERN разкри плановете си да построи още по-голям ускорител на елементарни частици, който да е дълъг 80 км и по възможност да разреши мистерията как точно действа гравитацията

След като откриха най-малката възможна частица, екипите на CERN сега възнамеряват да вдигнат мизата - като построят чисто нов ускорител.

Женевският научен екип, който по-рано това лято откри частицата, за която се смята, че е Хигз-бозона, вече прави планове за бъдещето и предлага да се построи нов подземен ускорител с обиколка 80 км, което е три пъти размера на сегашния LHC. Устройството ще се използва за разгадаването на поредната порция мистерии за Вселената, като например как действа гравитацията на молекулярно ниво.

Малко вероятно е нов ускорител да бъде конструиран преди 2025 г., но от CERN искат да изпреварят събитията, като се има предвид, че между предложението и самото изграждане на сегашния ускорител през 2008 г. трябваше да изминат цели 25 години. Екипът разглежда няколко възможности, след като Големият адронен колайдер (LHC) на стойност 4.6 млрд долара вече изпълни своето предназначение. Друга възможност е да се разглобят колайдерите в сегашния тунел, който е с обиколка 27 км и се намира на 150 м под земята близо до Женевското езеро, и с частите да се построи още по-чувствителна апаратура.

И в двата случая проектът би струвал милиарди долари, които ще бъдат солидарно осигурени от двайсетте страни-членки на организацията CERN.

Гравитацията е една от основните теми, по които екипът се надява да работи с новия ускорител. Все още не е ясно как е възможно гравитацията да действа и на ниво елементарни частици, и на ниво планети, звезди и слънчеви системи.

Учените се опасяват, че научните открития биха навлезли в застой до построяването на новия ускорител, като дават за пример как Питър Хигз, който през 1964 г. първи изказва предположение за съществуването на Хигз-бозона, се е наложило да чака цели 58 години, докато види идеите си осъществени. Първият ускорител бе предложен за изграждане през 1983 г., но строителните работи започнаха чак през 1998 г.

Затова сега екип от 18 учени чертае планове за следващите действия на CERN, включително и за изграждането на нови машини. В своето изявление те казват: "Новата машина би могла да заеме тунела на LHC... Или пък може да се построи нов, по-дълъг тунел с обиколка 80 км". Предложението ще се разисква на срещата на Европейската Група по Стратегическо Планиране в Полша по-късно тази седмица.

Джон Бътъруърт, професор по физика от University College London, който ще представя Великобритания на срещата, заяви: "Всичко това означава, че пред нас сега се простират новите необработени полета на физиката, готови за изследване. Сега трябва да научим повече за тях. Част от тази работа можем да я свършим, ако надградим LHC, но в края на краищата пак ще ни потрябва по-мощна машина".

Тагове:   физика,   cern,

1. abstrakttsionist - Re: asthfghl
14.09.2012 17:51
Колайдерът , е машина за трупане на пари и нищо повече.
15.09.2012 01:50
Това беше едно особено "научно" издържано съждение, благодаря за което. ;)

Ако също обясниш и как точно трупа пари, ще съм още по-благодарен.
3. zlokuche - @asthfghl: Абстрактионистът о...
15.09.2012 16:48
@asthfghl: Абстрактионистът очевидно е от тия със станиолените шапки, които все още вярват в chemtrails и подобни измишльотини.
4. abstrakttsionist - тъпанари преди да пишете
15.09.2012 18:12
осведомете се по въпросът , защо действа колайдерът , и защо досега теорията за черните дупки е несъстоятелна както и теорията на кретена айнщайн който вече 100 години дърпа науката физика в застой. Вие сте академични профани и нищо повече за да се ограмотите изгледайте този видеоклип и после плямпайте http://www.youtube.com/watch?v=OU2PQ8m7ncU&feature=related
5. abstrakttsionist - Ако също обясниш и как точно ...
15.09.2012 18:22
asthfghl написа:

Ако също обясниш и как точно трупа пари, ще съм още по-благодарен.

Профан , ти ако не знаеш как се трупат пари от псевдонаука аз ще ти кажа на малкото ти зомбско мозъче , колайдерът е построен за да се импровизира теорията за ГВ , но ако не знаеш ще те открехна че има частици и то природни които скорости са недостижими ако ще и 20000 по мощен колайдър да построят и тези частици ДОСЕГА НЕ СА СЪЗДАЛИ ЧЕРНИ ДУПКИ да и за да се ограмотиш вместо да плямпаш , вземи и прочети новият брой на списание БГ наука http://image.nauka.bg/magazine/bg-science50.pdf и по точно в раздела физика , пък тогава плямпай