Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.10.2015 11:15 - Велопоход: Траянови врата
Автор: asthfghl Категория: Туризъм   
Прочетен: 2153 Коментари: 0 Гласове:
16

Последна промяна: 19.10.2015 11:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Този уикенд закрих сезона на дългите вело-пътешествия с еднодневна разходка до Момин проход. Времето вече отива към есенно: над Ихтиманска Средна гора цял ден се стелеха мъгли. Затова пък от върховете над магистрала "Тракия" се откриваха чудесни гледки. И разбира се няма как да пропуснем прочутата крепост Стипон, където Самуил разгромил византийците.

Маршрутът:
image
[цъкни за увеличаване]

Придвижих се с влак от Пловдив до Костенец, а после се прехвърлих на софийския пътнически влак и слязох на гара Немирово, малко преди Ихтиман. Подобно на много други гари на малки населени места, тази на Мирово (или Немирово) също е в доста окаяно състояние. На перона е поставен барелеф с лика на писателя Добри Немиров, на когото е кръстено близкото село.
image

На върха на седловината Капията е устроено място за лагеруване и пикник. Оттук при хубаво време се откриват великолепни гледки към Ихтиманската котловина и към Момин проход.
image

Почетна плоча във възпоменание на знаменитата битка при Траянови врата. На 17 август 986 г. е най-голямото поражение, което византийският император Василий II претърпява в походите си за покоряване на България.
image

Крепостта Траянови врата е разположена на 15 км от Костенец до магистрала "Тракия" в Средна гора. Тя е символ на национално-историческото наследство в региона и е уникална по своята конструкция.
image

Проходът е наречен по името на римския император Траян, с когото се свързва съществувалата там крепост. Датата на първоначалното строителство на крепостта е неизвестна, като първите писмени сведения за нея са от III в. Известна е също и като Щипон (Стипон).
image

В античността проходът носи името Суки (на латински: Succi), а непосредствено до него било изградено укрепление и пътна станция на име Сонеум (на лат. Soneium).
image

През IV в. проходът е описан от летописеца Амиан Марцелин. Археологически проучвания установяват, че крепостта е разположена върху тракийско селище от бронзовата и желязната епоха.
image

Проходът влиза в историята през 986 г., когато византийският император Василий II предприема поход срещу България в стремеж да откъсне български територии. На 17 август българската войска начело с бъдещия цар Самуил пресреща византийците при прохода Траянови врата и напълно ги разбива.
image

Огромната арка на римската порта, висока около 18 метра, е била запазена до XIX век.
image

Крепостта е проучена при археологически разкопки през 1985 г. от проф. Димитрина Джонова. Rазкрита е монументална сграда - гарнизон с построен вътрешен двор, открит приземен етаж, 6 входа и 3 вътрешни кули, направени от камъни и 5 реда плоски тухли.
image

Двете островърхи кули, които се намират на западната страна, са петстенни и много интересни от архитектурна гледна точка.
image

При разкопките са открити фрагменти от късноантична битова керамика. Намерени са и 124 бронзови монети от времето на византийските императори Юстиниан (VI в.) и Анастасий (VII в). Открити са няколко запазени хромела, и 22 долиума за съхранение на жито и брашно.
image

Крепостта, от която има запазени градежи от 2 до 5 метра височина, е имала уникално водно съоръжение и подземен тунел. Той е бил дълъг 60 крачки и е отвеждал до подземен извор. Тунелът се намира на северната стена като от вътрешната страна на крепостта и е добре запазен, но извън крепостната стена е напълно разрушен заедно с изхода си.
image

Доказано е, че местността е използвана и през средните векове (ІX – X в.), което я прави важна българска твърдина. Оттук са минали три от кръстоносните походи.
image

В средновековните извори името „Траянови врата” е използвано за пръв път от историка Антоний Бонфиний (1427-1502) във връзка с похода на Владислав ІІІ Ягело (Варненчик), който преминава с войските си прохода през 1443 г. По време на турското робство проходът е наричан и с турското име "Капъджик дервент" (от турски: kapi -  врата и dervent - проход), както и "Маркова капия".
image

Тази година приключи проект по ОПРР,  по който крепостта е консервирана и реставрирана. Изграден е туристически информационен център, изгледна площадка и 2 екопътеки с информационни табели, по които до крепостта може да се стигне по пешеходен маршрут от гр. Момин проход.
image

Сега през съседния на крепостта хълм е прокопан тунелът "Траянови врата", част от автомагистрала "Тракия". Тунелът се намира на разстояние около 55 километра от София, а най-близкият до него град е Костенец.
image

Наблизо магистрала "Тракия" се разделя със старото Цариградско шосе. В продължение на много километри няма пряка връзка между двата пътя, а локалните селски и горски пътища минават чрез малки подлези под магистралата.
image

Първоначално пътят от крепостта Траянови врата към Долно и Горно Вършило върви успоредно на магистралата. След това обаче се налага отклонение по по-стръмни горски пътища, за да се запази посоката към Ветрен.
image

Изоставен чифлик по планинския маршрут през местността Паланката, където има друга средновековна крепост.
image

Язовир Голямото дере над Ветрен.
image
 
image

Ветрен се намира между височините на изток от вр. Еледжик. Градът е разположен върху двете страни на Селското дере, което започва от седловината Паланката (710 м) - 4,5 км западно от Ветрен. Той е върху северната страна на Селското дере, откъдето има благоприятно югоизточно изложение.
image

Ветрен е създаден през 1403 г. По времето на османското владичество селото не е много голямо, но постепенно се разразства.
Районът е традиционно винарски.
image

При избухването на Балканската война в 1912 г. няколко души от Ветрен са доброволци в Македоно-одринското опълчение.
image

Следи от епохата на комунизма по пътя от Ветрен към Септември.
image

Мостът над р. Марица при Септември.
image

Исторически места в центъра на гр. Септември.
image

Гара Септември е кръстопътна - тук се прави връзката между основната линия София-Истанбул и теснолинейката за Добринище.
image


[МОИТЕ ПЪТЕШЕСТВИЯ]



Тагове:   туризъм,


Гласувай:
16



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: asthfghl
Категория: Технологии
Прочетен: 4310659
Постинги: 1683
Коментари: 3144
Гласове: 11390
Архив