24.11.2015 16:09 - Коса от тъмна материя

Последна промяна: 24.11.2015 16:12

Според ново изследване е възможно Земята да е обгърната от пашкул от тъмна материя. Астрономите смятат, че тъмната материя - мистериозна невидима субстанция, която нито излъчва, нито поглъща светлина и чието количество е около шест пъти по-голямо от това на "обичайната" материя - е образувала фини и извънредно дълги нишки, които пресичат космоса.

"Една от тези нишки би могла да е по-дълга и от самия размер на Слънчевата система, а нашата галактика е пресичана от безброй такива нишки", казва Гари Презо, ръководител на проекта към лабораторията на НАСА в Пасадена, Калифорния.

Учените са направили компютърни симулации, според които било възможно образуването на такива нишки тъмна материя, които да пресичат Слънчевата система. Тъмната материя не взаимодейства с никоя обичайна материя, т.е. тя може свободно да преминава през планетите. Учените са установили, че е възможно гравитацията на планетите да изкривява тези потоци тъмна материя и така да формира тънки нишки, единият край на които е по-широк (подобно на корен на косъм), а другият е изтънен (подобно на връхче).

В случая със Земята, "коренът" на подобни "косми" би стоял на около 1 млн. км от повърхността на нашата планета, докато върхът им би бил разположен на двойно по-голямо разстояние. (За сравнение, Луната обикаля около Земята на средно разстояние от 385 хил. км).

Това откритие би могло да помогне на астрономите да научат повече за характера на тъмната материя, чието съществуване е изведено от гравитационния й ефект върху звездите и другите космически обекти, съставени от "обичайна" материя. (Тъмната материя все още не може да се засече с директни методи).

"Ако успеем да установим къде точно са разположени коренчетата на тези нишки, вероятно ще можем да изпратим космически апарат до тези точки и така да се натъкнем на "златна жилка" в изследванията си на тъмната материя", казва Презо.

Новото изследване, публикувано в Журнала по Астрофизика, също така подсказва, че различните слоеве от всяка планета, спътник или друго космическо тяло, би трябвало да предизвикват различни типове изкривяване на тези нишки от тъмна материя - явление, което изследователите също биха могли да проучат в подробности.

"На теория, ако успеем да получим такава информация, ще сме в състояние да използваме тези нишки студена тъмна материя, за да картографираме с голяма прецизност различните слоеве от дадено планетно тяло и дори да разберем каква е точната дълбочина на океаните на някои ледени луни", пишат учените от НАСА в своето изявление. (Счита се, че тъмната материя е "студена", т.е. тя не се движи твърде много или твърде бързо).

Макар и тъмната материя очевидно да е много по-разпространена от обичайната материя, всъщност учените са изчислили, че този невидим феномен съставлява само 27% от цялата налична съвкупност от материя и енергия във Вселената. По-голямата част от нея е съставена от тъмна енергия - мистериозна сила, която се свързва с постоянно ускоряващото се разширяване на Вселената. От своя страна, обичайната материя, от която са изградени всички видими обекти в космоса, съставлява едва 5%.

Тагове:   наука,   астрофизика,