04.10.2013 10:35 - Откритията, които промениха света
Прочетен: 2044 Коментари: 0 Гласове:

Кои са петте най-големи открития във физиката   Водещото научно списание "Физикс уърлд" избра петте най-големи открития във физиката, които имат потенциал да променят света, съобщи Би Би Си.
Това са квантовите компютри, улавянето на кинетична енергия, адронната ракова терапия, графенът, наноскопските суперлещи.
Списанието, което е месечно издание на британския Институт по физика, излиза за пръв път през октомври 1988 г.
Класацията е направена за неговата 25-годишнина.
За нея то съставя пет списъка с по пет открития от различни аспекти на физиката, както и петте най-големи пробива в неговата история.
Избирането на петте най-важни пробива, откакто съществува списанието, е било "по-трудно от избирането на Нобеловите лауреати", пише репортерката Тушна Комисариат и добавя:
"За нас обаче те се отличават с това, че най-много са променили разбирането ни за света".
Това са в хронологичен ред квантовото телепортиране (1992 г.), създаването на първия кондензат на Бозе-Айнщайн (1995 г.), ускоряващото се разширяване на Вселената (1997 г.), експерименталното доказване, че частиците неутрино имат маса (1998 г.), "виждането" на Хигс бозон в ЦЕРН (2012 г.).
Списанието публикува и пет снимки, дали възможност да видим физично явление или ефект.
Те варират от микроскопски - електрони на меден кристал, до огромни - мъглявината Котешко око, уловена от космическиятелескоп "Хъбъл".
В списъка на петте най-големи въпроса, на които няма отговор, са някои вечни загадки, като дали животът на Земята е уникален, или какво представлява времето.
Предложени са и най-трудните физически главоблъсканици, за които не са нужни познания по физика, но определено са добро упражнение за ума.   imageimage imageimage imageimage   Оригиналната статия: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24282059